A la classe de hui s'ha continuat i, fins i tot, finalitzat, el punt dos del tema 1 que havia sigut començat dimarts passat i s'ha realitzat una breu introducció al punt 1.3 centrant-se la classe, sobre tot, en el comentari sobre les
"Normes de Castelló" ( aquesta última part es recull en la següent entrada)
c) La Decadència (inici del procés de substitució lingüística)
- "Etapa del començament de substitució lingüística en oposició al de Renaixença".
- Als inicis del s. XVI el territori del País Valencià comença a viure un període de retrocés al gran esplendor cultural adquirit durant el segle XV.
- Les causes polítiques socials i culturals que l'expliquen són:
- 1.En la primera meitat del segle XVI: hi ha un traslladament del focus d'interés cultural a altres indrets com a conseqüència del desmembrament polític, social i cultural dels territoris que abraçava la Corona d'Aragó.
- 2. Expulsió dels moriscos del territori valencià: es redueix la població significativament (es perd un terç de la població) la qual es repoblada per persones castellanes (inici de prejudicis lingüístics i pèrdua de consciència lingüística en català en detriment a augment del poder de la llengua castellana).
- 3. Editorials veien major venda en obres en castellà que en català: això va potenciar com a conseqüència l'ús del català, tan sols, en l'àmbit privat i entre classes populars.
- De fet, el País Valencià es va adoptar sense cap rebuig el castellà i de fet:
- Cap a una dialectització profunda del territori i desmembrament de la idea d'unitat (llengua catalana, valenciana i mallorquina): a partir d'introducció de castellanismes.
- 4. Guerra de Successió a la corona d'Espanya (1704-1714): els Tastàmara no tenen descedència (el regne castellà) i es va produir un conflicte polític per tal d'establir el següent successor a la corona.
- Arxiduc Carles (recolzat per la corona d'Aragó) i Felip V eren els candidats que lluitaren per aquesta.
- Finalment, seria Felip V qui es faria amb la victòria i promulga, com a conseqüència el Decret de Nova Planta (es perderen Menorca i Sardenya a més de produir-se l'exclusió del català dels àmbits d'ús formals com és el cas de l'administratiu, de l'ensenyament així com de l'utilitzat en l'àmbit comercial).
- Espanya era un estat centralista en el qual s'homogeneitzava el territori lingüístic amb la implantació del castellà.
- Funcionaris castellans van ocupar els càrrecs en terres castellanoparlants (ex. Joan Batista Basset).
- Inici d'etapa diglòssica: el poble continua parlant en català en àmbits informals (tendència cap al seu ús de forma col·loquial) però el castellà comença a ser el punt de mira en l'àmbit públic.
- Tot i això, encara que la seua presència era molt reduïda, hi havia erudits preocupats per la llengua que van escriure estudis d'ortografia, diccionaris o inclús edicions de clàssics en llengua catalana.
- Però el Renaixement i Barroc català es va submergir en una decadència profunda pel que fa a la literatura culta derivat de la demanda, cada vegada major, de públic castellà.
- Influències en el català: adstrat francés (beixamel, biberó, bidet...), adstrat castellà (borratxo, broma, llàstima) i adstrat amerindi (canoa, huracà, tauró...).
d) La Renaixença (època que s'inicia a partir de la publicació de "L'oda a la Pàtria en 1833 de Bonaventura Carles Aribau)
- Sorgeix d'una gran preocupació del territori de Catalunya per la seua llengua com a part de la seua cultura en un panorama polític caracteritzat per la presència de corrents de pensaments com el romanticisme i dels nacionalismes sorgits per tota Europa.
- La corrent romanticista pretén la recerca dels clàssics i de la recuperació del passat.
- Es passa de la diglòssia lingüística de la primera meitat del segle a un enfortiment d'ús de la llengua catalana derivat d'una consciència nacionalista vehiculada a nivell polític (tan sols a Catalunya):
- El castellà ocupava els àmbits d'ús formals (premsa, ciència, ensenyament, literatura...).
- "La llengua pròpia també pot ser culta" (3 gèneres literaris s'envolten d'escrits en català així com comença a tenir presència en àmbits d'ús públics).
- Per tant, s'havia eliminat la tradició de decadència, es recupera la producció literària en català i s'inicia el treball cap a la normativització i, com a extensió, normalització durant el segle XX.
- A València, però, hi havia un fort arrelament a la llengua castellana per part de les classes acomodades que no va permetre reivindicacions cap a l'increment d'ús del català.
- Tot i això, la institució dels Jocs florals (restaurada en 1889) va permetre apropar als escriptors dels tres indrets on es parlava català (Barcelona, Mallorca i València) i, com a conseqüència, la creació de consciència de la identitat valenciana (tenint la llengua com a vehicle d'expressió cultural).
Fent click en la imatge podeu trobar la Prezi en la qual apareixen, de forma sintètica totes les idees que s'han exposat dalt:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada