“[...]perquè
no hem d’oblidar que tots són immigrants, ho hem estat o ho serem” (Delgado M., 2013).
Les
onades migratòries produïdes a partir del segle XX i, sobre tot, en el segle
XXI han portat cap a un increment evident de la diversitat cultural en els límits
territorials d’Espanya. Però, tot i que aquest fet ha sigut objecte de
crítiques fonamentades en tres punts de vista diferenciats (laboral, demogràfic i cultural), ha conduït cap a un qüestionament
pronunciat en l’àmbit educatiu.
En
primer lloc, seguidors del pensament de la presència cultural com a mostra o
exemplificació vàlida d’amenaça de la cultura autòctona per altra foragita, hi
ha professionals de l’educació que han pres el camí cap a la ignorància d’aquest
fet com si en les seues classes no hi influenciara.
En aquest sentit, les
pràctiques educatives es basen en el compliment de la normativa legal en matèria
educativa sense tenir cabuda, encara que s’explicita legalment, el treball
transversal de l’Educació per a la Pau i
la Convivència, Educació Moral i Cívica o per la Igualtat. De fet,
qualsevol desviació ordinària – per dificultats en l’aprenentatge de la llengua
o d’altres dificultats d’aprenentatge diferenciades– és causa vertebradora de l’educació
compensatòria la qual, lluny de conduir cap a un clima de classe basat en el
contacte cultural com a font d’enriquiment, condueix a una manifestació explícita
de la diferència sobre allò autocton.
Però
i com a seny d’identitat d’aquest blog, hi ha el docent que no només té en consideració
les característiques socials en el qual s’integra l’esfera de realitat
educativa, sinó que potencia cap a un ambient de classe en el qual aprofita
tota diversitat cultural intrínseca així com el pensament individual de l’alumnat
per tal de crear un ambient de classe on regne la manifestació espontània de
les idees, vinculat a la interacció heterogènia de l’alumnat sense cap tipus de
distinció i creador d’actituds i pensament crític que sorgeix de la reflexió
constant i respectuosa del ideari vertebrador de cada cultura. Cal assenyalar que
l’educació intercultural han de ser objecte de treball, així mateix, a nivell
de centre per tal de fomentar un ambient de centre que permeta estendre la riquesa educativa que proporciona tenir
un context multicultural i, per tant,
plurilingüe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada