La ponència
realitzada dins del marc del programa de la sisena jornada comparTIC[1] el dissabte 22 de març de 2014 pel
llicenciat en història, mestre de secundària i actualment coordinador pedagògic
del projecte Espurn@ (Ramon Barlam) va
permetre mostrar al públic assistent, de forma contundent i exemplificada, com
les TIC, a més de ser ferramentes de recolzament per conduir el procés d’ensenyament-aprenentatge,
poden ser utilitzades didàcticament dotant de paper actiu a l’alumnat en la
regulació del seu propi aprenentatge de forma col·laborativa i aprofitant les
seues potencialitats dirigit a Educació Secundària Obligatòria.
En
aquest sentit i després d’una primera jornada introductòria i prèvia realitzada
el divendres dia 21, es va potenciar cap a la creació d’un mac de col·laboració,
per part dels assistents, per vehicular i concretar la experiència anomenada “Barcelonada” desenvolupada per la xarxa Lacenet del Bages (Catalunya) al territori de la ciutat de valencià.
Entre d’altres aspectes, la Barcelonada va encaminar-se com tot un gran projecte l’objectiu del qual, compartit entre 8 centres
participants, era l’aprenentatge per desplaçar-se, en grups de quatre persones,
per la ciutat de Barcelona amb l’ajuda dels dispositius mòbils per arribar a 5
punts concrets. Cal considerar que, per motius de seguretat per part del
professorat, s’utilitza el software gratuït “Life
360” que es troba instal·lat en cada dispositiu mòbil de l’alumnat i dels
professors acompanyants per permetre el control total de la seua posició
geogràfica dins d’un mapa compartit.
Seguidament,
es van haver de repartir les tasques entre els assistents per tal de poder conduir
de forma òptima la “Valencianada”: en
primer lloc, s’havien de crear els codis QR d’aquelles parades o emplaçaments
que requeririen atenció especial per part de l’alumnat – prèviament s’hauria acordat
la temàtica o temàtiques amb les quals es vinculava l’activitat –; d’altra
banda, altres membres confeccionarien les targetes de cadascuna de les parades
d’aquesta (tipografies, imatges,
il·lustracions, icona d’identitat de la Valencianada) i, per últim, es
demanava la intervenció d’altres persones com ajudants o guies de l’alumnat en
durant el transcorregut de l’activitat per València.
[1] Aquesta jornada va permetre tenir una
visió detallada d’Eines digitals i
aprenentatge col·laboratiu.
Estic d'acord amb tú amb la valencianada. Es una bona opció que es pot emprar en el col.legi.
ResponEliminaSi, crec amb firmesa que es podria extraure molt d'aquesta proposta didàctica i, d'alguna manera, ho vam fer a través del nostre projecte interdisciplinar.
Elimina