divendres, 4 d’abril del 2014

Tema 4. Llengua i immigració

A més a més, a la sessió d'ahir es va fer una breu explicació sobre el tema 4. Llengua i immigració a través de qüestions per la reflexió duta a classe de forma espotània i oral. A mode d'exemple, es planteja què es faria en una situació en la qual un immigrant que no coneix cap de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana s'integra a la nostra classe. Es potenciaria cap a l'aprenentatge de la llengua dominant? O, per contra, cap a la llengua minoritzada? O, més bé, es faria una introducció progressiva a ambdues llengües al mateix temps? A aquests interrogants es respon a través dels programes de compensació educativa PROA i PASE que s'expliciten en la RESOLUCIÓ de 28 de febrer de 2011, de la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents i que es mostren a continuació:

  • El Programa d'Acollida al Sistema Educatiu (PASE):
    • Idea general: adquisició de competències comunicatives bàsiques en la llengua vehicular del centre mitjançant l'aprenentatge amb ella de continguts curriculars.
    • Temporalitat: suport temporal (durada d'entre tres i sis mesos no pot excedir un curs escolar) i de cap manera ha de superar 3 hores diàries.
    • Destinari: alumnat nouvingut al sistema educatiu valencià per superar problemes lingüístics inicials que dificulten la seua ràpida integració escolar en el grup s'hi troba adscrit  (nombre mínim: 8 alumnes)
    • Descripció: l'estructura consisteix en una assignatura la qual integre continguts de les àrees de Castellà/Valencià: llengua i literatura, Coneixement del medi i Matemàtiques i que permetrà, de forma progressiva a l'alumne, la incorporació a les àrees curriculars exercides de forma ordinària al grup al qual es troba adscrit.
  • El Programa de Reforç, Orientació i Suport/Apoyo (PROA):
    • Idea general: millorar el gran fracàs escolar arrelat a determinat centres per les condicions de desavantatge a nivell social dels seus alumnes (programes dins d'aquest PAE i PAR)
    • Programa d'Acompanyament Escolar (PAE): l'objectiu del qual és potenciar posssibilitats educatives de l'entorn i la participacio familiar així com facilitar la millora dels aprenentatges i èxit al mateix temps que la seua integració escolar i cohesió social.
      • Destinatari: alumnat de 2n i 3r de primària en grups de 8 persones (com a mínim)en desavantatge educatiu, dificultats d'aprenentatge (sobre tot en àrees instrumentals), hàbits d'estudi insuficients o insuficiència de suport familiar en l'activitat escolar.
      • Temporalitat: fora de l'horari lectiu 2 dies a la setmana (2 hores diàries) o bé 4 dies a la setmana (1 hora diària).
      • Descripció: es focalitza en una orientació personalitzada, el desenvolupament d'actituds i hàbits organitzatius de les tasques escolar, fomentar l'hàbit lector o potenciar cap a la seua autoestima com a fonament per la seua integració escolar.
    • Programa de Suport/Apoyo i Reforç/Refuerzo (PAR): s'aplica en l'ESO.

Per últim, si es vol aprofundir en la qüestió es deixen dos enllaços sobre la didàctica duta a terme pel tractament lingüístic d'alumne nouvingut: en primer lloc, d'un Curs de formació telemàtic oferit pel Departament d'Ensenyament de la subdirecció eneral de Llengua i Plurilingüisme i el Servei i Acolliment Lingüístics i, d'altra banda,  el Pla d'Acollida del CP  Pascual Andreu del municipi d'Almoradí (Alacant):

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada