- Les habilitats lingüístiques es classifiquen segons:
- El paper de l'emissor o receptor : habilitats receptives (escoltar i llegir) o habilitats productives (parlar i escriure).
- El canal utilitzat en la comunicació: habilitats orals (parlar i escoltar) o habilitats escrites (escriure i llegir).
- Tot i això es manifesta la seua presència de forma conjunta la qual cosa ens porta a unes pràctiques docents didàctiques basades en el seu tractament de forma conjunta i integrada.
- Si es centra l'atenció en el discurs oral es descubreix el seu caràcter predominantment:
- Col·loquial o informal
- Subjectiu
- Redundant i obert.
- Ple de sintaxi simple, frases inacabades, lèxic general i pobre, repeticions, onomatopeies...
- Des d'un punt de vista del discurs oral com a situació de comunicació cal tenir en consideració:
- Canal auditiu
- Perspecpció successiva dels diversos signes
- Comunicació espontània i immediata (emissor pot rectificar allò dit en un temps i espai determinat).
- Comunicació efímera.
- Ús de codi no verbal que permet la interacció creant tot un context extralingüístic.
- Les dues modalitats o habilitats en relació a la llengua oral són: escoltar i parlar
- Comprensió oral (escoltar): comprensió d'un missatge verbalitzat per un emissor a través d'un procés cognitiu de construcció de significat i interpretació d'aquest.
- Hi ha objectius per escoltar (rebre informació, entendre...).
- Hi ha expectatives (tema, estil, tipus de llenguatge...).
- Microhabilitats que s'executen:
- Reconeixement dels elements de la seqüència acústica (sons, paraules...).
- Seleccionar els elements de la seqüència acústica més rellevants segons els interessos.
- Interpretar el contingut i la forma (donar significat als elements reconeguts).
- Anticipar qüestions del discurs (a partir d'entonacions, estructura, contingut).
- Inferir la informació d'altres fonts no verbals (llenguatge gestual...).
- Retenir elements del discurs que el receptor considera importants (en la memòria a curt termini).
- El mecanisme d'aquest es fonamenta en aquest model:
- Expressió oral (parlar): expressió d'una seqüència acústica per tal d'interactuar al medi en el qual es troba un agent social o amb una altre agent social.
- 2 tipus: comunicació oral autogestionada (únic emissor que gestiona el text amb baixa probabilitat d'un receptor per respondre en actes com l'exposició, discurs, conferència...) i la comunicació oral plurigestionada (hi ha més d'un interlocutor que adopten alternativament els papers d'emissor i receptor en actes com el diàleg, l'entrevista, el debat...).
- Microhabilitats que s'executen:
- Planificar el discurs (anàlisi de la situació, preparació per escrit de la intervenció, anticipació del tema...).
- Conduir el discurs (recerca de temes adequats a la situació comunicativa, inici, desenvolupament o conducció i finalització un tema, desviacions del tema, relacionar temes, manifestacions d'intervenció i ús eficaç del to de paraula...).
- Negociar el significat (adaptació al grau d'especificitat del text, elisió de paraules irrelevants, autocorrecció, repetició d'idees més importants, ús de crosses o reformulacions aludint a la normativa lingüística...).
- Produir el text (al·lusió al llenguatge no verbal com el control de la veu, gesticulacions, control de la mirada...).
Ací baix vos deixe les dues presentacions associades a aquestes dos habilitats que cal desenvolupar en l'alumnat:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada