dilluns, 26 de maig del 2014

Selecció de 21 cançons populars valencianes per treballar en educació

A continuació es presenta una selecció de 21 cançons populars valencianes per treballar en educació per tal 
de veure que la llengua a més de servir com a vehicle de comunicació i per la realització de tasques escolars, també permet a les persones gaudir d'ella al ritme de la música.

1. El Micalet de la Seu

2. A cal tio pollastre



3. La lluna, la pruna


4. Ara plou, ara neva


5. El gegant del pi



6. Sol, solet



7. Joan petit quan balla



8.L'elefant


9. Quan les oques van al camp



10. Els animals del mar



12. Som, som, som els cavallers




15. El ball de la civada


16. La castanyera


17. El lleó no em fa por


18. El tio Pep se'n va a Muro



20. La manta al coll i el cabasset


21. La xata merenguera

23 comentaris:

  1. Molt bona idea! Especialment per treballar amb xiquets que comencen amb el valencià.
    Guardaré la pàgina perquè pot resultar molt útil aquest recull de cançons.

    ResponElimina
  2. M'encanta aquesta selecció de música per a treballar la nostra llengua en educació! Jo sóc dels que pensa que la música és una eina que sempre funciona i que a més agrada als xiquets. Crec que al llarg de la nostra educació tots, alguna vegada, hem après alguna paraula o expressió gràcies a una cançó. Hem de fer que aquesta riquesa cultural i lngüística que ens aporta la música mai es perda. Molt bona aportació Alejandro!

    ResponElimina
  3. Aquesta és una bona idea! Pense que la música i les cançons infantils són una eina molt útil per reforçar els coneixements en valencià que els nens adquireixen i aprenen.
    Per aquest motiu, anime a les escoles a que utilitzen més aquest tipus de material, ja que els nens a més d'aprendre molt vocabulari en valencià, en moltes d'aquestes cançons poden trobar valors que són molt interessants que siguen assimilats i adquirits pels nens, valors com l'amistat, el respecte, entre d'altres.

    ResponElimina
  4. Considere que aquesta és una molt bona proposta didàctica. En primer lloc hem de tindre en compte que la música és un recurs molt motivant per als xiquets, el qual està present en molts del àmbits de la nostra vida com a individus. Per tant pense que com a docent resulta imprescindible emprar recursos musicals amb els alumnes. Ja que mitjançant aquestes ferraments, és possible treballar diversos continguts d'un mode globalitzat, i afavorim el seu desenvolupament integral. S’ha d’emprar com un instrument que ens serveix perquè els xiquets descobreixen per sí mateixos altres llengües, altres modes d'expressió i comunicació, la tradició i cultura valenciana, així com altres cultures amb les quals també estem en contacte. En resum, considere que es tracta d'un recull molt profitós de cançons, a partir del qual es poden abordar tot tipus de continguts interessants per al desenvolupament i aprenentatge de l’alumnat.

    ResponElimina
  5. Hola Alex! Ja fa una estona que estic navegant pel teu bloc i la veritat és que cap apartat m'ha deixat indiferent...pense que has fet molt bon treball. Aquesta secció de la música ha segut una de les que més m'ha agradat ja què com bé comenten els companys la música és un recurs molt profitós i divertit a l'hora d'aprendre qualsevol llengua.
    Enhorabona pel treball!

    ResponElimina
  6. Crec que ha sigut molt bona idea fer aquest recull en vista als comentaris que m'haveu fet arribar. Al igual que comentava Rocío, crec que es un mode globalitzat i integrador de potenciar el treball en l'aula i deixar a una banda pedagogies tradicionals basades en la memorística de continguts o en les classes magistrals. Així mateix, Alicia crec que si, hi ha una part d'educació en valors que es podria vehicular mitjançant aquestes cançons. Moltes gràcies també a la resta comentaris!

    ResponElimina
  7. Sens dubte em quede amb aquest apartat, doncs m'ha sigut molt interessant tornar a reviure algunes de les cançons que han format part de la meua etapa a l'escola, traslladant-me inclús a l'aula, especialment d'Educació Infantil, quan tots junts ens disposàvem en cercle i cantàvem i ballàvem en companyia de la mestra.
    Sens dubte, treballar amb aquests tipus de recursos a l'aula pense que és i resulta molt motivador per als alumnes, especialmente per als més menuts, i per què no, també per als més majors, com a eix vertebrador per a potenciar les tradicions i la cultura que ha marcat i sempre marcarà la nostra infància.
    El fet de treballar l'oral a l'escola s'ha convertit en un factor imprescindible en el desenvolupament de la llengua en els alumnes, així com també en el progrés i desenvolupament de la nostra pròpia llengua. és per això, considere que aquest apartat pot ser molt útil, eficaç i signficant per a traslladar-ho a l'aula en futures pràctiques docents.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Xavi! No et puc llevar la raó. De fet quan vaig decidir-me a introduir les cançons em vaig posar a pensar en la meua etapa d'Infantil en la qual cantàvem i ballàvem aquest tipus de cançons. I si, em sentia molt motivat per aprendre valencià i en valencià.

      Elimina
  8. Em pareix que aquest blog es molt divertit. Després d'haver estat mirant una estona els continguts, m'han vingut molts bons records de quan treballava les cançons a l'escola; i al mateix temps pot ser una bona eina de difussió cultural, per a persones que vullguen conèixer, o rememorar algunes cançons populars per a xiquets.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sonia moltes gràcies. Ha sigut el fruit de molt d'esforç i al final el resultat ha pagat la pena. Les cançons són sens dubte part de la nostra infància i les recorde tan aprenent com disfrutant moltíssim.

      Elimina
  9. És una bona proposta didàcica per treballar la música en valencià, la qual és poc present en les aules en l'actulitat. La majoria dels mestres pensen que a la classe de música només es treballa a Mozart o Bach, aquests estan molt errats. A música es treballa el cos, la expressió dels sentiments a través d'un llenguatge que no es parla, la psicomotrocitat... etc. A més, diversos estudis fonamenten que l'ensenyament de la música als xiquets té resultats óptims en el seu rendiment acadèmic. Per això, mantinguem la música a les nostres escoles i diguem no a la LOMQE. Sense música, la vida no té sentit.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Alicia, tens tota la raó. Jo recorde d'estar gaudint moltíssim ballant la cançó de "Joan petit quan balla" i aprenent les parts del cos. Crec que s'ha estat focalitzant la visió de la música cap a referents clàssics (com Mozart) quan realment també hi ha d'altres referències musicals que tenen igual o major possibilitats didàctiques.

      Elimina
  10. Enhorabona! m'ha agradat molt la selecció del material i la síntesis que has fet d ela teoria. Ha sigut un plaer visitar el teu Blog.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Crystel! Gràcies, el plaer ha sigut meu de tenir la teua visita pel meu blog.

      Elimina
  11. Molt bona idea! Les cançons són un recurs molt important per tal d'ensenyar i acostar el valencià a l'escola, i a més als chiquets els encanten!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Luisa. Però no només als xiquets jo encara gaudisc escoltant d'algunes que em fan treure un somriure enorme pel fet de rememorar sentiments de diversió a l'escola.

      Elimina
  12. Una de les mancances de la meua escolaritat va ser, sens dubte, la absència de la música en totes les assignatures. Aprendre amb música és divertit i, sobre tot, eficient. Bona selecció de cançonetes. Enhorabona.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Miguel Ángel! Moltes gràcies per la teua aportació. Crec que, d'igual mode que la llengua, la música és una peça clau en una cultura i el seu grau d'atractivitat per conduir l'ensenyament és molt efectiu.

      Elimina
  13. M'encanta aquest blog en general, és fantàstic i per a una valencianoparlant vivint a València capital on es troba molt en falta escoltar la llengua i la música necessitem veure de vegades que hi ha gent implicada en la nostra llengua i la nostra cultura. Enhorabona pel treball fet i en aquest cas per la recopilació de cançons que m'han tornat a la infància per un moment.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies. I m'alegre d'haver-te pogut transportar cap a la infància. Crec que hi ha una mancança social generalitzada en el fet que no hi ha persones que es preocupen per la nostra llengua i, sobre tot, per la nostra cultura. Hi ha i, de fet, moltes.

      Elimina
  14. Quins records em porten aquestes cançons! Enhorabona, per la selecció. Treballar a l'aula mitjançant aquestes cançons es una bona eina per apropar la cultura valenciana als nostres xiquets.

    ResponElimina
  15. Llegint aquest blog, m'he quedat fascinada amb els recursos didáctics que es proposen, però sens dubte aquest apartat m'ha trasmés molt. Recordar aquestes cançons m'ha produït un somriure. Per tant, se que aquest recurs de la música, és un recurs imprescindible per a captar l'atenció dels nostres menuts. Avant amb l'ensenyança! Enhorabona Alex!

    ResponElimina
  16. Gràcies a Silvia i a Cristina. Crec que ha sigut una exposició clara d'un camí o proposta divertida per utilitzar-la en l'ensenyament a mode d'exemple vivenciat.

    ResponElimina