Després de la festivitat de Falles que, com un any més, és d'una durada massa curta tot i que intensa, es torna a les classes i, com a conseqüència, a publicar-se més entrades. Ahir, dia 25 de març, es va iniciar el tema "2. L'educació plurilingüe models i principis psicopedagògics" a través de l'explicació de programes d'educació bilingüe i plurilingüe.
- Conceptes previs:
- Ordenament juridic del sistema educatiu valencià:
- 1. El valencià és llengua pròpia de la Comunitat Valenciana.
- 2. L'aprenentatge del valencià és obligatori en el sistema educatiu valencià.
- 3. Tots els alumnes han d'assolir un domini igual de les dues llengües oficials en acabar l'escolaritat obligatòria.
- 4. El sistema educatiu ha d'estendre l'ús del valencià com a llengua d'instrucció.
- 5.Tot el professorat ha de conéixer les dues llengües oficials de la Comunitat.
- 6.L'administració educativa ha de garantir la disponibilitat de professorat competent suficient perquè cada centre puga impartir el projecte educatiu que haja determinat.
- Línies d'actuació en un model educatiu bilingüe pel que fa a la llengua minoritzada:
- La concrecció de la Comunitat Valenciana d'aquests models es fa des dels plantejaments teòricsde Pascual, V i Sala, V (1992):
- "[...]la peculiar distribució territorial del valencià i el castellà i el marc legal autonòmic impliquen, per al sistema escolar de la Comunitat Valenciana, l'adopció d'un tipus d'educació monolingüe, amb el castellà com a llengua d'instrucció i el valencià com a simple matèria d'estudi, per al territori de predomini lingüístic castellà" (Conselleria va realitzar mapes que mostraven el predomini de castellanoparlants i valencianoparlants)
- Territoris de predomini lingüístic valencia: educació bilingüe (concretament s'aplica un model d'enriquiment).
- Objectiu: que tots els membres assolisquen una competència lingüística suficient en ambdues llengües sense perjudicis en l'aprenentatge de llengües estrangeres.
- Naturalesa: patró didacticoorgantizatiu que s'adapta a les variables socials (pensat per dualitat de parlants), sociolingüístiques, territorials (siga del territori que siga) i econòmiques) que conformen una situació educativa general.
- De forma concreta s'atén als següents elements:
- La llengua de l'entorn i la necessitat de fer ús vehicular majoritari en valencià (des de perspectiva de plurilingüisme additiu).
- La regulació de les poblacions d'una zona o d'una altra figuren en l'article 36 de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià.
- L'actitud dels pares de la presència del valencià en l'escola (tenint en consideració la llengua utilitzada a casa)
- La llengua base d'aprenentatge de la lectoescriptura
- I, concretament, són aquests els Programes d'Educació Bilingüe:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada