dijous, 6 de març del 2014

Text propi 2. "Els mitjans de comunicació en l’actualitat: una visió lingüística i educativa"


        “La llengua no és tan sols un sistema de signes útils per a comunicar, sinó que és també una xàrcia on són preservades les més entranyables formes de vida i de pensament de cada comunitat cultural individuada(Sanchis Guarner, La llengua dels valencians, 1989).

Si es parafraseja la definició de mitjà de comunicació extreta de la Generalitat de Catalunya[1],  mecanisme a través del qual es transmet o permet la difusió d’informació de significats informatius i culturals, es descobreix la gran importància que té per a la societat aquesta font d’informació sobre el seu entorn més immediat però la realitat ha demostrat la contradicció pel que fa a la seua pragmàtica.

En primer lloc, el sistema comunicatiu valencià (SCV) ha sigut des de sempre una ferramenta amb un arrelament polític molt present. De fet i a mode d’exemple, els inicis de la premsa en 1960-1970 va suposar, sobre tot a partir de la mort de Franco (1976), la possibilitat de conduir cap a la democratització de la societat. Però, abans de l’arribada de l’estat autoritari d’Espanya hi havia quatre diaris que, pels seus ideals ben contraris al moviment que aquesta personalitat autoritària fixaria en Espanya anys més tard, van ser tancats a la força per tal de no posseir ideologies contràries al propi règim en el territori – és el cas de Levante, Jornada, Información i Mediterráneo –. Tot i això es va conservar un diari de propietat privada, Las Provincias, que funcionava com un subministre d’adoctriment de la política autoritària cap a la societat.

            Aquesta subordinació dels mitjans de comunicació a la ideologia política és, si més no, una situació que evidencia i que porta cap al desmembrament de tota llengua ja que en el rerefons de la qual no hi ha, simplement, “un sistema de signes útils per a comunicar” sinó que la realitat que abraça vertebra un alt grau de complexitat que condueix cap a uns idearis de la comunitat de parlants que la fa servir. El tancament de Ràdio Televisió Valenciana suposa la privació de la mostra de les més entranyables formes de vida i de pensament de la societat valenciana.

            En aquest sentit una llengua com a embrancament superficial i visible d’una cultura determinada, porta arrelada tota una sèrie d’expressions que acaben, en major o menor proporció, afectant a l’àmbit educatiu. Són, per tant dos factors condicionats per no contribuir a una visió secessionista de la realitat educativa influïda pels mitjans de comunicació: el vehicle de comunicació i  el caràcter idealista dels mitjans de comunicació.

            És ben cert que els mitjans de comunicació són , tot i que la intromissió d’Internet d’una forma global i amb mitjans de comunicació inserits en ell, un dels recursos més utilitzats per part de l’alumnat en els temps d’oci. En aquest sentit, només en engegar la televisió un xiquet a la Comunitat Valenciana podrà trobar personalitats que condueixen els seus discursos mitjançant una codificació verbal que, en l’actualitat i amb un grau molt alt de veracitat, estarà emesa en castellà. D’aquest mode es deixa de costat un dels principals estris que, lluny de potenciar la seua integració en l’espai geogràfic que aquest ocupa a través de la millorar habilitats comunicatives en la llengua catalana i el coneixement del seu territori, significa el retrocés en el procés socialització que tot subjecte social en els primers anys de vida necessita pel seu desenvolupament integral.

            Però, no només això, sinó que aquesta decisió premeditada de l’ús del castellà, com ja s’evidenciava anteriorment, porta arreglades un ideari que l’alumnat de l’etapa d’educació primària , com a subjecte que es troba en procés de construcció d’una actitud crítica davant la informació que es presenta, pren de forma automàtica i sense cap oposició. Com a resultat, s’introdueix a l’alumnat , de forma inconscient, cap a la creació de perjudicis lingüístics com llengües altes, baixes, més importants o menys importants” en funció dels àmbits d’usos als quals es veuen utilitzades – el català a partir del tancament de Ràdito Televisió Valenciana ha començat, tot i que ja era present aquesta consideració per la gran quantitat de castellanoparlants al País Valencià,  un procés de menyspreu que redueix el prestigi social potencialment al mateix temps que elimina un element d’identitat cultural del territori valencià  – i, com a conseqüència, potencia cap a l’acceleració de la substitució lingüística de la llengua oficial d’Espanya.

  Bibliografia utilitzada
  1.  Sanchis Guarner, M. (1989). La llengua dels valencians (Tretzena ed.). (E. Climent, Ed.) València, València, Espanya: Moratín.
  2.  Strubell, M. (1980). El paper dels mitjans de comunicació en la normalització lingüística. Barcelona, Catalunya, Espanya: Edicions 62.
              Webgrafia utilitzada:

  1.  http://www.xtec.cat/~mcodina3/politica/comunicacio.html

Bi





[1] Extracció del servei de consultes lingüístiques Optimot: http://www14.gencat.cat/llc/AppJava/index.html?action=Principal&method=cerca_generica&input_cercar=mitj%E0+de+comunicaci%F3&tipusCerca=cerca.tot

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada