dijous, 17 d’abril del 2014

Tema 6. La interacció verbal en l'escola

Les vacances de Pasqües ja estan ací però el ritme de publicació del blog no es frena. Així, hui es deixa un dels aspectes que cal tenir en consideració en la interacció verbal en l'escola i, concretament, en l'aula per tal de fomentar cap a un desenvolupament del llenguatge oral que seguisca la normativa de la llengua. En aquest sentit cal fer menció de les interferències lingüístiques que, tot i que es tracta d'un punt important en el procés de normalització lingüística que s'evidenciava en entrades anteriors, cal remarcar-lo de forma més explícita. Posteriorment, s'aprofitarà l'entrada per deixar algunes pautes didàctiques que cal que el docent tinga en consideració en les interaccions comunicatives en l'aula.

  • La interferència lingüística es tracta d'un fenomen produït en una llengua que es caracteritza pel canvi d'estructures en aquesta per una altra llengua (es tracta d'un tret molt comú en models d'aprenentatge on hi ha presència de més d'una llengua o en contextos en els que hi ha una confluència de dues manifestacions lingüístiques diferents).
    • Tipus d'interferències lingüístiques:
      • Interferència fònica: incorporació d'elements fònics propis d'altra llengua (ex. el so del fonema castellà [x] en paraules com "bandeja" incorporat al català).
      • Interferència lèxica i semàntica: introducció de paraules i expressions pròpies de la llengua dominant en la minoritzada (ex. introducció de castellanismes com "Adios", "enero"...)
      • Interferència morfosintàctica: introducció de normes gramaticals que no són pròpies (ex. canvis de gènere com "la costum" en compte de "el costum" o la perífrasi d'obligació castellana traduïda al valencià com "tinc que...").
  • D'altra banda entre els elements que ha de tenir en consideració el docent en les comunicacions en l'aula destaquen els següents:
    • Veu:  to de veu adequat, correcta pronunciació i canvis d'entonació.
    • Control visual: captar l'atenció de l'alumne visualment.
    • Control del llenguatge no verbal.
    • Ús d'un llenguatge normatiu  (ser un model, un bon input).
    • Permetre la interacció de l'alumne vetlant per l'ús correcte de la llengua.
Ací, baix, trobareu les dues Prezis en les quals s'ha basat el xicotet resum que s'ha exposat:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada